onsdag 7 januari 2009

Boeuf bourguignon på veganskt vis

För ett par år sedan tillbringade jag en vecka på franska landsbygden, i en pittoresk liten by där alla hus var sandfärgade. Jag sov i ett vindsrum med gula taper och satt framför den öppna spisen och läste romaner. Barnen klättrade i de gamla päronträden i hagarna och om kvällarna rostade vi kastanjer. Vi trängdes vid matbordet i köket där det serverades fransk löksoppa, men vad mer vi livnärde oss på kan jag tyvärr inte minnas. Veckans husman blir en fransk husmansrätt vars namn jag inte kan uttala. Någon gång i framtiden, jag skriver det här så att jag minns att jag lovat det, ska jag ta och lära mig franska. Varsågoda, burgundisk köttgryta på veganskt vis:



Boeuf bourguignon på veganskt vis ca 6 portioner
200 g sojagrytbitar (torrvikt, motsvarar ca 800 g färdiga grytbitar)
3 msk mjölkfritt margarin
1 gul lök
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soja
3 vitlökslyftor
1 tsk hel svartpeppar
2 tsk flingsalt med rökarom eller ½ tsk rökarom (liquid smoke)
2 lagerblad
2 grönsaksbuljongtärningar
75 cl rödvin

2 msk mjölkfritt margarin
15 steklökar
200 g små champinjoner
2 paket vegetariskt jerky med smak av peppar eller grill (Jerky är en vegetarisk imitation av torkat kött, finns bland annat att få tag på här, även om det är slut för tillfället)
3 dl vatten
2 msk färsk finhackad timjan
ev. salt och nymalen svartpeppar

Lägg sojaköttet i en bunke och slå över kokhett vatten. Låt det stå några minuter så att sojaköttet blir mjukt. Häll sedan av vattnet. Hacka den gula löken fint. Smält margarinet i en stor gryta och stek löken och sojaköttet på rätt hög värme några minuter. Slå sedan över rödvinet och tillsätt de övriga ingredienserna, förutom den nedersta kolumnen. Låt grytan koka upp och låt koka ca 20 minuter. Skala under tiden lökarna. Hetta upp margarinet i en stekpanna och stek lökarna och champinjonerna ca 10 minuter på medelvärme. Lägg dem i grytan tillsammans med 3 dl vatten och låt koka ytterligare 20 minuter. Strimla jerky och fräs det några minuter och tillsätt strax innan du serverar grytan. Smaka av med finhackad timjan, ev. mer salt samt nymalen svartpeppar. Servera med kokt eller pressad potatis samt lantbröd.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar, älskar ÄLSKAR din blogg! Jag vill nästan skriva det varje gång som du uppdaterat men jag ska bespara dig det:)

Anonym sa...

Jag har just hittat hit och jag är salig!!! Vad många underbara recept!!! Dessutom snygg och välskriven blogg. Du har en ny stammis! :)

Anonym sa...

Var i uppsala hittar man sojafärs, grytbitar osv? Förut fanns det på Hemköp vid busstorget, men de verkar ha slutat.

Sara Rudenmo sa...

Sofia och Mia: Vad roligt att ni gillar min blogg!

Anton: Sojafärs finns på Sivia Matcenter.
Grytbitar finns på den där asiatiska mataffären på Kungsgatan, minns inte riktigt vad den heter. Finns även på Sivias systerbutik i Gränby.
Life på Dragarbrunnsgatan har också olika slags sojakött, vet inte om det också finns på Life i Forumgallerian.

Anonym sa...

Testade en modifierad variant av receptet i helgen och gud så gott det var!

h sa...

det här receptet har helt gått mig förbi trots flitigt läsande men nu hittade jag det när jag satt och grunnade på vad som ska med på vegan.nu! det ska definitivt provas i någon form. kul.

Valinorri sa...

Jag gjorde det här i julas, efter att en väninnan bjudit mig på en sån här utsökt gryta. Då använde jag mig av tzay som fungerade perfekt, blev mört och delade på sig eftersom jag lät det stå och puttra i några timmar.

Testa med Tzay!

Cinekadens sa...

Verkligen top notch det här (tack för det!) Jag stakade ut en lite annan taktik, där sojagrytbitarna fick ge rum för tofu som kokar med hela tiden och därmed absorberar en del av rödvinet, och ytterligare tofu knaperstektes som ersättning för jerkyn. Dessutom: whisky > rökarom, alla dagar!